سخنگوی پیشین کاخ سفید برای پاسخ‌گویی درباره خروج از افغانستان به سنا می‌رود پزشکیان: درباره مهاجران باید کار کاشناسی کنیم + فیلم رهبر طالبان: حاضرم برکنار شوم، اما اختلاف نباشد طالبان می‌گویند که در نشست دوحه ۳ شرکت می‌کنند افغانستان ناایمن‌ترین کشور در جنوب آسیا با موافقت AFC قهرمان فوتبال باشگاهی افغانستان به رقابت‌های چلنج لیگ آسیا می‌رود هزار روز محرومیت از تحصیل دختران افغانستانی ترافیک در مسیر تردد کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان نظر کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری درباره مهاجران افغانستانی چیست؟ شیوع تب کریمه کنگو در افغانستان افزایش یافته است سرلشکر باقری بر «سامان‌دهی اتباع بیگانه» و انسداد مرز‌ها تاکید کرد کابل؛ مسیر جدید پروازی ایران‌ایر معاون وزارت دادگستری: بیشترین آمار زندانیان خارجی در ایران مربوط به افغانستانی‌هاست خلاصه بازی افغانستان و کویت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ + ویدئو طالبان در تلاش برای یافتن شریک برای استخراج نفت | شرکت‌های ایرانی در کابل پایان یک رویا | نه افغانستان نه هند؛ کویت صعود کرد پخش زنده بازی افغانستان و کویت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین وزرای خارجه بریکس بر حل مسئله افغانستان برای تأمین امنیت منطقه تأکید کردند محمد حیدری، مربی افغانستانی کادر فنی تیم ملی فوتسال: موفقیت ما نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی بود سرمایه‌گذاران افغانستانی ۳ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند
سرخط خبرها

تروریسم هنوز افغانستان و کشورهای همسایه آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد | روند تحولات افغانستان بر منطقه اثرگذار است

  • کد خبر: ۲۳۲۵۶۵
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
تروریسم هنوز افغانستان و کشورهای همسایه آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد | روند تحولات افغانستان بر منطقه اثرگذار است
نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان با بیان اینکه روند تحولات افغانستان بر منطقه اثرگذار است گفت: نمایندگان کشورهای حاضر در نشست امروز از دیگر کشورها می‌خواهند در نشست دوحه ۳ حضور داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز - حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، در نشست خبری خود که بعدازظهر امروز پس از نشست با نمایندگان ویژه پاکستان، روسیه و چین پشت در‌های بسته برگزار شده بود اظهار داشت: نشست امروز با حضور نمایندگانی از چهار کشور پاکستان، روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران با موضوعیت اصلی افغانستان برگزار شد. این نشست در ادامه نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای مسئله افغانستان برگزار شده است.

سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: سه سال قبل اشغالگران خاک این کشور را ترک کردند و شرایط جدیدی بر این کشور حاکم شد، اما افغانستان همچنان به عنوان یک دستور کار اصلی در نظر همسایگان این کشور قرار دارد. در گفتگو‌های امروز، کشور‌های منطقه و همسایه گفتند که باید مشکلات این کشور را با گفتگو و همکاری حل و فصل کرد چرا که آنها هنوز با مشکلات عدیده‌ای که ناشی از دوران اشغالگری هست، دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: مسائلی چون مبارزه با تروریسم و موضوعات انسان‌دوستانه در افغانستان در گروی این است که همکاری‌های منطقه‌ای برقرار باشد. مسئله تروریسم هنوز افغانستان و کشور‌های همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما شاهد بودیم که این اواخر در مسکو، قندهار، پاکستان و حتی در سیستان و بلوچستان حوادث تروریستی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد حامیان تروریسم مسیر بی ثبات سازی را از طریق افغانستان و پس از آن در کشور‌های همسایه دنبال می‌کنند.

کاظمی قمی بیان کرد: مسئله کمک به مبارزه با تروریسم، امینت مرز‌ها و مهاجران از جمله موضوعاتی بود که امروز در نشست تهران مطرح و قرار بر این شد که جهت حل آن‌ها چاره‌اندیشی شود. این نشست دستاورد‌های خوبی داشت، از جمله اینکه بر این موضوع تاکید شد که ابتکارات منطقه‌ای می‌تواند به بهبود شرایط جهانی کمک کند.

تحولات افغانستان می‌تواند بر کشور‌های منطقه تاثیر بگذارد

وی ادامه داد: تحولات افغانستان می‌تواند بر کشور‌های همسایه و منطقه تاثیرگذار باشد. امروز حکومت سرپرست در افغانستان در کل این سرزمین مستقر هست، اما مسئله به این ختم نمی‌شود بلکه دیگرانی که به دنبال اشغالگری بودند، همچنان به دنبال این هستند که بتوانند در آن کشور تاثیرگذار باشند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها پس از بیست سال اشغالگری در افغانستان شکست خوردند و باید پاسخگوی مشکلات امروز این کشور باشند و این یکی از نتایج نشست چهارجانبه امروز بود. اینکه آن‌ها بدون مجوز کشوری را اشغال کنند و مشکلاتی را برای مردم و حکومت آن ایجاد کنند و هنوز هم دست از شرارت در این کشور برندارند، نمی‌تواند درست باشد.

کاظمی قمی افزود: کشور‌های همسایه و به خصوص ایران که بار عمده‌ای از مسئله افغانستان را بر دوش دارد و در حال حاضر ۶ میلیون نفر افغانستانی را در کشور جای داده که مسئله مهمی است، طبیعی است که نگران مسائل و روند تحولات افغانستان باشند.

وی گفت: اگر افغانستان بخواهد در حل مسائل و مشکلات خود چاره‌اندیشی کند باید بتواند از اشخاص ثالث و ظرفیت‌های کشور‌های همسایه و منطقه استفاده شود و این یک پیشنهاد و مشورت از سوی حاضران در نشست امروز است.

کاظمی قمی ادامه داد: توصیه نشست امروز این بود که کشور‌های همسایه در نشست پیش روی در قطر شرکت داشته باشند. نشست‌های دوحه ۱ و ۲ متاسفانه توفیقات چندانی نداشت.

وی ادامه داد: ایران از هر ابتکاری برای حل  مشکلات افغانستان حمایت می‌کند، اما اگر بخواهد چیزی تحمیل شود و منجر به بهتر شدن وضعیت آن‌ها نشود دلیلی بر حمایت نداریم. در نشست امروز قرار شد از مسیر دیپلماسی از جمله مجامع بین المللی، چون سازمان ملل و حکومت سرپرست افغانستان، نتیجه نشست امروز و گفتگو‌های صورت گرفته منعکس شود.

نشست تهران فرصت خوبی بود که طالبان می‌توانستند از آن استفاده کنند

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: ما از حکومت سرپرستی افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت کرده بودیم، نامه‌ای از طرف ما برای آنها جهت شرکت در این نشست ارسال شده بود البته این نامه پیامی از چهار کشوری بود که در این گروه و نشست حضور دارند و این نشست تریبون خوبی بود که آنها (حکومت سرپرستی افغانستان) می‌توانستند از آن استفاده کنند و البته تصمیم گیری در این زمینه در اختیار  خودشان بودند  که از این تریبون استفاده کنند یا نه؟ و آنها در نهایت این تصمیم را گرفتند و صاحب اختیار خودشان بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->